John F Keneddy

Image result for john f kennedy
John F Keneddy (google.com)
John Fitzgerald Kennedy (29 Mei 1917 – 22 November 1963), yang dikenali sebagai "Jack" atau dengan singkatan JFK, ialah Presiden Amerika Syarikat ke-35. Beliau menjadi presiden dari 1961 sehingga pembunuhan beliau pada 1963. Beliau merupakan Presiden termuda yang dipilih ke jawatan, pada umur 43.Tetapi, Theodore Roosevelt ialah presiden paling muda untuk dipilih ke jawatan itu pada umur 42. Peristiwa semasa kepimpinan Kennedy termasuk serangan Teluk Babi, krisis peluru berpandu Cuba, pembinaan Tembok Berlin, Perlumbaan Angkasa, Pergerakan Hak Sivil Afrika Amerika, dan peringkat awal Perang Vietnam. Beliau merupakan Presiden termuda Amerika Syarikat untuk mati ketika menjawat.

Kennedy dibunuh pada 22 November 1963, di Dallas, Texas. Beliau telah dipandu melalui bandar dengan kereta limousin terbuka atas, bersama-sama dengan John Connally, Gabenor Texas. Ketika kereta dipandu ke Dealey Plaza, das tembakan dilepaskan. Kennedy ditembak sekali di kerongkong dan sekali pada kepala. Beliau telah dibawa ke Hospital Peringatan Parkland 4 batu (6.4 km) jauhnya. Pada 13:00, Kennedy disahkan meninggal dunia.

Lee Harvey Oswald, bekas Marin A.S., adalah suspek utama dalam pembunuhan itu, dan beliau telah ditangkap pada hari yang sama kerana membunuh seorang anggota polis dipanggil J. D. Tippit. Oswald menafikan sesiapa menembak dan dibunuh dua hari kemudian pada 24 November oleh Jack Ruby

Kennedy diberi pengebumian negara pada 25 November, tiga hari selepas pembunuhan beliau, berhampiran dengan Rumah Putih. Beliau dikebumikan di Perkuburan Nasional Arlington di Arlington, Virginia.
Image result for john f kennedy shot
perarakan yang menyebabkan beliau terbunuh (google.com)
Image result for john f kennedy shot wound
ilustrasi kesan tembakan JFK (google.com)
Image result for john f kennedy white house
JFK berlatarbelakang kan white house ( google.com )
Image result for john f kennedy family
keluarga JFK ( google.com)

Comments

Popular posts from this blog

Types of leadership styles

The Fall of Malacca Empire